دفاع مقدس
8سال دفاع مقدس
 
 

تمام اخبار درباره آخرین تحولات عراق و وضعیت داعش

درگیری ها هم اکنون در منطقه "وادی نفت" کرکوک ادامه دارد و تروریست ها، شماری از سربازان اسیر عراقی را در منطقه العباسی کرکوک اعدام کرده اند.

 

در همین حال، شورای استان کرکوک از آمادگی خود برای پذیرش و حمایت از خانواده های آواره خبر داده است.

 

بنا بر اعلام مجلس اعلای اسلامی عراق، گردان های "العقیله" برای حمایت و یاری نیروهای مسلح عراق تشکیل شده است.

 

از سوی دیگر، ائتلاف دولت قانون در پارلمان عراق، برادران نجیفی (اسامه و اثیل؛ رئیس پارلمان و استاندار نینوا) و نیز مسعود بارزانی را به همدستی برای تحویل استان نینوا به "داعش" متهم کرد.

 



 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:, :: 9:49 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

دولت اسلامی عراق و شام کنونی که به داعش معروف است در سال 2006 و ابتداً با نام دولت اسلامی عراق به رهبری ابوعمر البغدادی شکل گرفت. البته ریشه این گروه را باید در گروه “توحید و جهاد” ابومصعب زرقاوی جستجو کرد که در سال 2004 به طور رسمی عنوان شاخه القاعده عراق را به خود گرفت و در سال 2006 پس از کشته شدن زرقاوی مسیر آن تغییر کرد.
پس از کشته شدن زرقاوی، گروه بدست ابوحمزه المهاجر و ابوعمر البغدادی افتاد. با مرگ ابوعمر در سال 2010 ابوبکر البغدادی جانشین وی شده و توانست این گروه را به سرعت به بزرگترین گروه تروریستی دنیا تبدیل کند.
در سال 2011 و با آغاز بحران سوریه، دولت اسلامی از مناطق شمال غربی عراق یعنی استانهای صلاح الدین، نینوا و الانبار به سوریه رفته، در کنار گروه های مخالف بشار اسد همچون جیش الحر، احرار الشام و پس از آن جبهه النصره جنگید و در اواخر سال 2012 از جبهه النصره اعلام جدایی کرده و با اشغال استانهای رقه و دیر الزور منطقه ای خودمختار در سرزمین شامات ایجاد کرد.

دلایل شکل گیری داعش

در خصوص دلایل شکل گیری داعش نظرات گوناگونی وجود دارد.
برخی از نقطه نظر تاریخی، این گروه های تروریستی را حاصل شکاف عمیق بین مردم و حاکمان در جهان اهل سنت و سرخوردگی آنها از عدم نقش آفرینی و انفعال چندین ده ساله پس از فروپاشی عثمانی می دانند که در اعصار مختلف گاه به صورت مسالمت آمیز با شکل گیری جریان اخوان به رهبری حسن البنا خودنمایی کرد و گاه به صورت حمایت از یک رهبر کاریزما مانند جمال عبدالناصر ؛ اما هربار با سرکوب و شکست و سرخوردگی روبرو شد و در دوران کنونی با شکل گیری گروه های تندرو سلفی مجال بروز و ظهور یافته است.
برخی نیز این نوع از گروههای تکفیری تندرو را حاصل انحراف مسیر بهار عربی و موج سواری تندروهای افراطی از شرایط بحرانی و خلاء قدرت درکشورهای هدف می دانند.

شیوه های جذب نیرو و قدرت گیری داعش

گروههایی همچون داعش، جبهه النصره، انصار الشریعه و … در عراق، سوریه و یمن و لیبی شکل گرفتند و به جنگ با حاکمان خود پرداختند. اما عواملی باعث قدرتیابی و تمایز داعش از سایر گروههای تروریستی تکفیری شده و جاذبه هایی برای جوانان مسلمان از همه جای دنیا فراهم کرده که در زیر برخی از آنها را خواهیم شمرد.
الف) ایجاد حکومت اسلامی: باید گفت که تا پیش از داعش و بجز برهه ای کوتاه در تاریخ در افغانستان، گروه های افراطی قادر به تشکیل حکومت نبوده و بیشتر به صورت جنگجویانی بی سرزمین بودند که دائم در حال فرار و جابجایی به سر می بردند. حتی طالبان در افغانستان نیز ادعای خلافت نداشته و تنها به فکر حکومت در افغانستان بودند. اما دولت اسلامی عراق و شام این ادعا را کرده و این فرصت را برای جوانان افراطی مهیا کرد تا در شمال غرب عراق و شمال شرق سوریه منطقه ای را به عنوان محل حکومت اسلامی بوجود آورند و طی سه سال گذشته آن را حفظ کنند که همین حفظ حکومت باعث جذب جوانان بسیاری از اقصی نقاط دنیا شده است.

ب) پول: این گروه ثروت زیادی را از راه تصرف مناطق مختلف و غارت اموال و منابع آنها بدست آورده است. تنها در بانک مرکزی موصل بیش از 500 میلیون دلار پول بود که به سرقت رفت. همچنین چاههای نفتی زیادی در مناطق تحت کنترل داعش در عراق و بخصوص در سوریه وجود دارد که با استخراج و فروش روزانه این نفت به قیمتی در حدود نصف قیمت بازار، مشتریان زیادی برای خود دارند که عمدتاً قاچاقچیان و بازرگانان ترک و کرد هستند. چندی پیش مسئول امنیتی اقلیم کردستان عراق گردش مالی این گروه را بالغ بر یک میلیارد دلار عنوان کرده بود.
به این درآمدها باید کمک مالی کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر کویت، عربستان و قطر را نیز اضافه کرد که به صورت نظام مند یا فردی و از سوی شیوخ این کشورها اعطا می شود.

ج) جاذبه های جنسی: داعش به هر عضو تازه وارد خود وعده حقوق، خانه و نکاح با زنان مختلف را می دهد که این موضوع برای جوانان عمدتاً فقیر و کم سواد خاورمیانه جاذبه زیادی دارد. در بخش جذب نیرو افرادی هستند که با دادن وعده های جنسی چه در این دنیا با استفاده از نکاح با زنان داوطلب که از کشورهای مختلف آمده اند و چه در بهشت پس از کشته شدن، افراد را وسوسه می کنند. برای نیروهای داعش این شانس وجود دارد که با زنان مختلفی ازدواج کنند و همچنین زنانی را که به اسارت می گیرند به عنوان غنیمت نزد خود نگه دارند.

د) جاذبه های عقیدتی: علاوه بر جوانان کم سواد و فقیری که نقش سیاهی لشکر این گروه را بازی می کنند، مسلمانان متخصص و زبده در همه جای دنیا نیز مدنظر رهبران داعش بوده اند. برای جذب این افراد که نه انگیزه های مالی اثر گذار است و نه جنسی، عنصر عقیدتی به کار می آید. این افراد که نخبگان جوامع خود به شمار می روند عمدتا از رفتار با مسلمانان در کشورهای غربی و یا وضعیت مسلمانان و سرکوب آنها در کشورهای خاورمیانه ناخشنود بوده به داعش می پیوندند تا آنچه را ظلم به مسلمانان در دنیا و خاورمیانه می دانند اصلاح کنند. کشتار مسلمانان از سوی کشورهای غربی در کشورهایی نظیر پاکستان، افغانستان، یمن و … بوسیله هواپیماهای بدون سرنشین نیز تاثیر زیادی بر اراده آنها داشته است. اتفاقا در رسانه های داعش نیز همین افراد هستند که همکیشان و همفکران خود را از همه دنیا به پیوستن به خودشان ترغیب می کنند.
ه) ارضای میل ماجراجویی: شیوه نوین در جنگهای پارتیزانی (شبیخون های شبانه، شیوه های جدید در از بین بردن دشمن، استفاده از طبیعت و محیط محل درگیری همچون سدها و مخازن نفت و گاز، مجهز کردن زمین به تله های انفجاری قدرتمند و البته دست ساز)، استفاده از تجهیزات پیشرفته، استفاده از خودروهای سبک و چالاک بجای تانکها و نفربرهای کند و دست و پاگیر و تجهیزات انفرادی متفاوت مانند چاقوهای بزرگ و تفنگهای تک تیرانداز، مجموعه ای جذاب و جوان پسند را در مقابل دیدگان جنگجویان تازه وارد قرار داده که جنگ در کنار کهنه جنگجویان چچنی، لیبیایی، افغان و عرب را نیز به عنوان یک افتخار برای آنها به شمار آورد. کهنه جنگجویانی که در کارنامه خود جنگهای کوزوو، بوسنی، افغانستان، لیبی و عراق و جنگیدن همراه بن لادن و ابومصعب زرقاوی را دارند.

و) یوتوپیای اسلامی: داشتن سرزمین، ملت، ثروت و دولت که از ابزارهای حکومت است می تواند تجسمی از سرزمین رویایی به شیوه دلخواه حکومت داشته باشد که در آن ضمن پیاده کردن احکام اسلامی، از ظلم حاکمان کشورهای اسلامی و تبعیض در سرزمین های غیر اسلامی خبری نیست.

گسترش و تثبیت

اگرچه در سال 2011 این گروه از الانبار به سوریه رفته و استان های رقه و دیر الزور را در مدت کوتاهی به تصرف خود در آورد، اما خطر واقعی آن زمانی از سوی جامعه جهانی احساس شد که پس از تثبیت خود در شمال شرق سوریه از شرایط سیاسی و امنیتی متشنج عراق استفاده کرده و در سال 2014 استان نینوا را اشغال و بیش از یک سوم عراق از نینوا گرفته تا الانبار، صلاح الدین، دیالی، کرکوک و بابل را تحت تاثیر خود قرار داد که 6 استان از 18 استان عراق را شامل می شد.
تیرماه سال 93 بود که پس از تصرف صلاح الدین و الانبار، ابوبکر البغدادی در آخرین جمعه ماه رمضان در مسجد نوری موصل خود را ملقب به ابراهیم و خلیفه مسلمین خواند تا تشکیل خلافت اسلامی را اعلام کند.
این اتفاق را می توان نقطه عطف تاریخ تروریسم تکفیری از دوره القاعده خواند و اوج قدرت دولت اسلامی بود.
داعش به دنبال تصرف همه عراق و پس از آن کشورهای حاشیه خلیج فارس بود که مرجعیت دینی در عراق بخصوص آیت الله سیستانی با درک حساسیت موضوع، اقدام به صدور فتوای جهاد دفاعی کرده و در پی این درخواست بیش از یک میلیون و دویست هزار داوطلب مردمی به میدان آمدند و روند اوضاع تغییر کرد.
به دنبال همه داعش به کردستان عراق نیز ائتلافی جهانی به رهبری آمریکا و عضویت 60 کشور دنیا برای مقابله با این گروه تشکیل شد که بیشتر به بمباران هوایی و تجهیز ارتش عراق و کردهای اقلیم کردستان مشغول بود.
امروز پس از یک سال از تصرف موصل، شرایط تغییر کرده و ضمن فروپاشی هیمنه داعش، این گروه تروریستی هر روز از موقعیتهای خود در عراق عقب نشینی می کند.

آینده داعش

دولت اسلامی عراق و شام را می توان توفانی نامید که اگرچه قدرت تخریب بالایی دارد اما با دوام نخواهد بود. دلایل سیاسی، دینی، انسانی و جغرافیایی زیادی مبنی بر میرایی این گروه وجود دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1- از منظر دینی و ایدئولوژیک، این گروه دارای ایدئولوژی خاصی نبوده و رفتارهای خشونت آمیز خود را با استفاده از برخی نظرات افراطی ابن تیمیه توجیه می کند. این موضوع حتی الازهر را نیز به واکنش واداشته و این نهاد نسبت به تفسیر به رای منابع دینی اهل سنت اعتراض خود را اعلام داشت.
رویکرد این گروه بیشتر شبیه وهابیت عربستان است که القاعده و طالبان نیز در امور دینی چنین رویکردی را دنبال می کردند که البته بخش زیادی از جهان اسلام پذیرای آن نیست. نکته مهم اینکه رویکردها و دیدگاههای القاعده از سوی دکتر ایمن الظواهری نفر اول کنونی این سازمان بصورت کتابی تدوین شده و دکترین آنها مشخص است اما درباره داعش چنین نیست و آنها صرفاً به انتشار چند جزوه در این خصوص اکتفا کرده اند.
2- از منظر سیاسی، داعش در عراق و سوریه در مناطقی قدرت گرفت که مردم و گروه های سیاسی از اوضاع جاری ناراضی بوده و به دنبال تغییر بودند و در واقع داعش از این وضعیت به سود خود بهره برد.
با کنار رفتن مالکی از قدرت در عراق و تحقق برخی خواسته های اهل سنت، زمینه سیاسی برای حضور این گروه کمرنگ شده و در سوریه نیز یک مصالحه ملی می تواند این زمینه را تا حدود زیادی از بین ببرد.
3- از منظر انسانی، اگرچه بیشتر نیروهای داعش را عراقی ها تشکیل می دهند اما بخش اعظمی از موتور محرکه و بخصوص سطوح بالا را خارجیانی در دست دارند که از لیبی، آسیای میانه، ترکیه، عربستان و اروپا آمده اند و آشنایی چندانی با جغرافیای انسانی این مناطق ندارند که در بلند مدت تاثیرات منفی خود را نشان خواهد داد. همان مشکلی که نظامیان آمریکایی با آن روبرو بودند و گروه توحید و جهاد ابومصعب زرقاوی به دلیل استفاده از جنگجویان عرب- افغان در سالهای اشغال عراق با آن روبرو بود نیز در آینده گریبان داعش را خواهد گرفت.
4- از منطق جغرافیایی، برای بسیاری از کسانیکه از خارجه از سوریه و عراق به منطقه آمده اند شرایط جغرافیایی در بلند مدت و بخصوص ایام گرم سال سخت و طاقت فرسا خواهد بود. به مرور زمان آنها خواهند فهمید که آنچه در تبلیغات دیده و جذبشان کرده بود با واقعیات صحنه تفاوتهای زیادی داشته که باعث می شود بخشی از اروپاییان جذب شده پس از مدتی با سرخوردگی این گروه را ترک کنند و به کشورهایشان بازگردند.

جمع بندی

در مجموع می توان گفت که داعش و گروههایی مانند النصره محصول سرخوردگی بخشی از اهل سنت نسبت به شرایط سیاسی و اجتماعی خود هستند که بهار عربی و افزایش گسل بین حاکمان و مردم در برخی کشورها زمینه های یارگیری و قدرت یابی این گروه ها را فراهم کرده است. هرچند برخی سازمانهای اطلاعاتی منطقه ای و بین المللی نیز برای پیشبرد اهداف خود به آنها کمک های لجستیکی و اطلاعاتی می دهند تا آنها در جنگشان شکست نخورند.
اما به دلایل ایدئولوژیک، سیاسی، انسانی و جغرافیایی متعدد این گروهها دوام چندانی نخواهند داشت و در بهترین شرایط تبدیل به گروههای پارتیزانی شده که بدون سرزمین و فراری بوده و در مناطقی ادامه حیات می دهند که نا امنی و عدم توانایی دولتها بر ایجاد امنیت در آنها مشخصه اصلی باشد. هر چند داعش توانست با تصاحب زمین و پایه ریزی سیستم حکومتی، اولین گروه تروریستی باشد که مرزهای سرزمینی را به هم ریخته و نگاه به گروه های تروریستی را به سطحی دیگر ارتقاد دهد.


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:, :: 9:49 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

خبرگزاری تسنیم: هدف نهایی پایدارسازی تشنج سیاسی و نظامی در منطقه است که جز با گسترش مرزهای خشونت و درگیری، حاصل نمی شود.

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، تحرکات اخیر داعش در منطقه در جهت درگیر شدن با کشورهای مصر و لیبی سوال برانگیز است چرا که به لحاظ نظامی نمی توان توجیهی را برای گسترش دامنه درگیری ها پیدا کرد.

هسته اصلی داعش عمدتا در مناطق شمال غرب و غرب عراق و همین طور شرق سوریه قرار دارد و با توجه به راهبرد اصلی اش در زمینه استقرار حکومتش در شام و عراق، چگونه است که این گروه در پی تجاوز به لیبی و درگیر شدن با مصر برآمده است؟

پاسخ اول:
ماهیتی نظامی راهبردی دارد به این صورت که با پیروزی های ماههای اخیر نیروهای عراقی ممکن است این گروهک در پی تغییر مکان جغرافیایی بر بیاید. خبر ناامن شدن عراق برای این گروهک را پیشتر سردار قاسم سلیمانی اعلام کرده بود.
پاسخ دوم:
ماهیتی سیاسی دارد که ریشه اش در هماهنگی مرموز داعش با برخی کشورها خصوصا اسراییل نهفته است. هدف نهایی پایدارسازی تشنج سیاسی و نظامی در منطقه است که جز با گسترش مرزهای خشونت و درگیری، حاصل نمی شود.

صهیونیست ها تلاش می کنند تا اهرم خشونت و افراطی گری در منطقه را همچنان حفظ کنند و برای حفظ منافعشان از این طریق به چانه زنی بپردازند.

داعش


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 23 آذر 1394برچسب:, :: 9:46 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

 فرارو- یک کارشناس مسائل روسیه گفت: «علت اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسیه در خطر قرار گرفتن منافع اقتصادی این کشور باشد؛ چراکه روسیه در روزهای اخیر مواضع داعش و به خصوص منابع نفتی آن را مورد هدف قرار داده و ترکیه دیگر نتوانست از داعش نفت بخرد.»

روز سه شنبه یک فروند جنگنده سوخو24 روسیه در حالی توسط پدافند هوایی ترکیه ساقط شد که روسیه معتقد است این جنگنده در آسمان سوریه پرواز می کرده و ترکیه مدعی است به آسمان ترکیه تجاوز کرده و به هشدار داده شده نیز توجهی نکرده است. پوتین در واکنش به این حادثه اعلام کرد ما از پشت خنجر خوردیم. روسیه همچنین در واکنش به این موضوع ناوشکن موشک‌انداز خود را عازم آب‌های نزدیک استان «لاذقیه» در سوریه کرد. 

در مقابل اردوغان رئیس جمهور ترکیه با یادآوری حمایت ناتو از ترکیه گفت: هرگونه حمله به ترکیه به مثابه حمله به ناتو خواهد بود. 

اوباما نیز در واکنش به این موضوع گفته: «ترکیه مثل هر کشور دیگری حق دفاع از حریم هوایی خود را دارد. در حال حاضر ترکیه و روسیه باید به گفت و گوی مستقیم بپردازند و جلوی افزایش تنش را بگیرند.» 

اما سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره این حادثه اعلام کرد: هر گونه اقدامی که موجب افزایش تنش و پیچیده تر شدن وضعیت گردد علامت نادرستی به تروریست ها خواهد بود که تصور کنند هنوز می توانند با استفاده از شکاف موجود در دیدگاههای طرفهای موثر به فعالیتهای تروریستی خود بر علیه مردم سوریه و ملتهای منطقه و جهان ادامه دهند.

چرا ترکیه جنگنده روسی را مورد هدف قرار داد؟ این اتفاق چه تاثیری بر مبارزه علیه تروریست ها خواهد گذاشت؟ آیا تنش میان روسیه و ترکیه بالا خواهد گرفت و ناتو را درگیر این موضوع خواهد کرد؟

ترکیه و غرب خواستند پوتین را گوشمالی بدهند
دکتر افشار سلیمانی سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان و کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با فرارو گفت: «تقویت موضع روسیه در دیرالزور و حملاتی که در آن ترکمن های سوریه نیز آسیب دیدند موجب ناراحتی ترکیه شده است. با حملات روسیه موجی از پناهندگان به مرزهای ترکیه سرازیر شدند.»

وی ادامه داد: «همچنین این حملات موضع آقای اسد را تقویت کرد؛ در حالی که ترکیه مخالف باقی ماندن وی در قدرت است. البته اخیرا در نشست وین ترکیه، غرب، عربستان و دیگر مخالفان بشار اسد توافق کردند که اسد تا زمان برگزاری انتخابات در قدرت بماند و در دولت انتقالی نقش داشته باشد.»

این کارشناس مسائل روسیه اظهار کرد: «با این حال ترکیه علت مورد هدف قرار دادن جنگنده روسیه را تجاوز آن به آسمان ترکیه اعلام کرده و مقامات این کشور اعلام کردند ما نمی دانستیم این جنگنده روسی است و بعد از سقوط متوجه این موضوع شدیم؛ اما به هر حال ما چندین بار به آن هشدار دادیم که توجهی نکرد.»

سلیمانی تصریح کرد: «اما به نظر می رسد این اقدام ترکیه با هماهنگی و اطلاع آمریکا و ناتو صورت گرفته و در واقع پاسخی به حضور روسیه در سوریه و هدف قرار دادن مخالفان بشار اسد بوده است. به عبارتی ترکیه و غرب خواستند به نوعی آقای پوتین را گوشمالی بدهند.»

سلیمانی درباره عواقب این اتفاق و تاثیر آن بر روابط روسیه و ترکیه گفت: «این اتفاق مسلما در روابط روسیه و ترکیه خلل ایجاد خواهد کرد. اکنون دو کشور روابط اقتصادی خوبی با هم دارند که ممکن است تحت تاثیر این اتفاق قرار بگیرد.»

وی ادامه داد: «اما از آنجا که ناتو از ترکیه اعلام حمایت کرده و امروز نیز قرار است نشستی در جهت بررسی این موضوع برگزار کنند بعید است ما شاهد واکنش تندی از سوی روسیه باشیم. یعنی اینکه روسیه بخواهد اقدامی نظامی علیه ترکیه انجام دهد و یا لشکرکشی کند بعید است. با این حال ممکن است با توجه به روحیه ای که از آقای پوتین سراغ داریم در آینده ای نامعلوم روسیه به بهانه ای همچون نقض حریم هوایی، یک هواپیمای ترکیه را جهت انتقام گیری مو.رد اصابت قرار دهد.»

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: «از سوی دیگر روسیه خیلی هم نمی تواند به حضور نظامی خود در سوریه ادامه دهد. اکنون هزینه حضور روسیه در سوریه روزانه 5 میلیون دلار است. البته آمریکا تمایل دارد همچون 40 سال پیش که شوروی در باتلاق افغانستان فرو رفت؛ امروز روسیه نیز در بحران سوریه بیشتر مشغول شود؛ اما بعید است روسیه بتواند از پس هزینه های این حضور برآید.»

وی افزود: «لذا اگرچه اخباری مبنی بر حضور زمینی ارتش روسیه در خاک سوریه به گوش می رسد اما بعید است روسیه بخواهد دست به چنین اقدامی بزند.»

ترکیه به صورت مستقل چنین تصمیمی گرفت
اما حسن بهشتی پور کارشناس مسائل روسیه در گفتگو با فرارو گفت: «به نظر می رسد علت اقدام ترکیه در ساقط کردن جنگنده روسیه در خطر قرار گرفتن منافع اقتصادی این کشور باشد؛ چراکه روسیه در روزهای اخیر مواضع داعش و به خصوص منابع نفتی آن را مورد هدف قرار داده و ترکیه دیگر نتوانست از داعش نفت بخرد.» 

وی ادامه داد: «از سوی دیگر شکل گیری ائتلاف نانوشته آمریکا، فرانسه و روسیه علیه داعش شرایط ترکیه را تضعیف کرده است. لذا ترکیه تصمیم گرفت با این اقدام زهرچشمی از روسیه بگیرد و زمینه را برای ایجاد فضای تضاد میان روسیه و ناتو فراهم کند.»

وی افزود: «بنابراین من گمان نمی کنم ترکیه با هماهنگی و اطلاع آمریکا و ناتو دست به چنین اقدامی زده باشد؛ بلکه مستقلا چنین تصمیمی گرفته است.»

بهشتی پور درباره واکنش روسیه به این اقدام ترکیه گفت: «واکنش روسیه به این اقدام را می توان در سه سطح متصور شد. در سطح سیاسی احتمالا روسیه این اقدام را به جلسه شورای امنیت سازمان ملل خواهد برد. در سطح امنیتی احتمالا روسیه از طریق کُردهای ترکیه سعی خواهد کرد بر ترکیه فشار بیاورد. اما در سطح نظامی که البته احتمال آن کمتر از دو واکنش دیگر است ممکن است روسیه درگیری هایی با ترکیه ایجاد کند.»

بهشتی پور تاکید کرد: «اما آنچه مشخص است این بحران به ضرر هر دو کشور ترکیه و روسیه است و لذا من گمان می کنم این بحران کوتاه مدت و زودگذر خواهد بود.»

بهشتی پور در پاسخ به این سوال که کدام کشور از تشدید بحران بیشتر ضرر خواهد کرد؟، گفت: «اگرچه هر دو کشور متضرر می شوند، اما باید گفت ترکیه بخش عمده منابع نفت و گاز مورد نیاز خود را از روسیه تامین می کند به طوری که اخیرا قراردادی 40 میلیارد دلاری با هم امضاء کردند.»

بهشتی پور درباره واکنش ناتو به مقابله احتمالی روسیه در برابر ترکیه گفت: «اگر کار بالا بگیرد ناتو باید از ترکیه حمایت کند اما من گمان می کنم ناتو بحران را مدیریت خواهد کرد و اجازه نمی دهد بحران تشدید شود.»

بهشتی پور درباره تاثیر این واقعه بر مبارزه علیه تروریسم و داعش گفت: «مسلما با این اتفاق روسیه با شدت بیشتری به مقابله با داعش خواهد پرداخت و خللی در مبارزه علیه تروریسم ایجاد نخواهد شد.»


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 آذر 1394برچسب:, :: 14:5 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

 

معاون آسیا اقیانوسیه وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه گاردین تصریح کرد که حملات هوایی ایران علیه مواضع داعش در عراق به درخواست و با هماهنگی دولت این کشور انجام گرفت.

به گزارش ممتاز نیوز به نقل از تسنیم، یک مقام ارشد ایرانی روز گذشته (جمعه) ضمن تأیید عملیات هوایی ایران علیه داعش در عراق گفت که این اقدام به درخواست دولت عراق انجام شد اما هیچ گونه هماهنگی با آمریکا صورت نگرفت.

ابراهیم رحیم پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه، در این گفتگو اعلام کرد که هدف از این حملات “دفاع از منافع دوستان مان در عراق” بود. وی این دوستان را دولت بغداد و اقلیم خودمختار کردستان در شمال کشور نامید که در حال نبرد با تروریست های داعش هستند.

وی طی مصاحبه ای که در لندن انجام گرفت گفت: “ما در این موضوع هیچ گونه هماهنگی با آمریکایی ها نداشتیم و تنها با دولت عراق هماهنگی انجام دادیم… در کل، هر عملیات نظامی برای کمک به دولت عراق به درخواست آنها انجام می گیرد.”

وی افزود: “ما اجازه نخواهیم داد وضعیت عراق به سطح وضعیت سوریه تقلیل یابد، وضعیتی که توسط بازیگران خارجی پدید آمده است. و یقیناً کمک ما [به عراق] قوی تر از کمک ما به سوریه است زیرا آنها به ما نزدیک تر هستند.”

رحیم پور گفت که ایران با قاطعیت از مرزهایش دفاع خواهد کرد تا از سرایت نبرد عراق جلوگیری کند اما افزود که هیچ نشانه ای دال بر اینکه داعش قصد دارد وارد ایران شود وجود ندارد. وی گفت که کمک به بغداد و اقلیم کردستان اولویت های ایران هستند.

معاون وزیر امور خارجه گفت: “ما اقدامات امنیتی مان را به درخواست دولت عراق اتخاذ می کنیم. از طرف دیگر، به کردها در شمال کمک می کنیم، و اگر چه تفاوت هایی بین دیدگاه های کردها و دولت عراق وجود دارد اما می توانیم اقداماتی متناسب با منافع هر دو طرف انجام دهیم.”

وی بار دیگر تأکید کرد که ایران تنها مشاورین نظامی اش را در عراق مستقر کرده است نه نیروهای رزمی زمینی. “حضور ما تنها جنبه مشورتی دارد. نیازی به اعزام نیروهای ایرانی به عراق نیست. تعداد کافی سربازان عراقی و کرد در آنجا حضور دارند.”

وی در ادامه از تعداد مشاورین ایرانی فعال در عراق اظهار بی اطلاعی کرد.

رحیم پور گفت که داعش در صورت عدم تضیف دولت بشار اسد در دمشق ضعیف تر خواهد شد. وی افزود که عربستان سعودی و ترکیه در صدد استقرار داعش به عنوان جایگزین دولت اسد هستند. معاون وزیر امور خارجه همچنین گفت که دولت های غربی متوجه اشتباه خود در حمایت از سیاست های متحدین منطقه ای خود در منطقه شده و به منطق رویکرد ایران پی برده اند.


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 آذر 1394برچسب:, :: 14:5 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

 

  • اگر شما هم امسال سعادت زیارت حرم امام حسین (ع) را در اربعین به دست آورده اید و عازم کربلا هستید حتما حتما این مطلب را تا انتها بخوانید:شکل روبه رو شوند زیرا مقامات عراقی ابتدا تاکید داشتند تمامی زائران باید روادید را با مبلغ مشخص از دفاتر ویژه تهیه کنند، اما چند روز بعد اعلام کردند زائران در نقاط صفر مرزی می توانند ویزای یک دلاری بگیرند و بعد نیز اعلام شد نیازی به اخذ ویزا نیست به همین دلیل ازدحام زائران در نقاط صفر مرزی تردد آنها را با مشکل روبه رو کرد.
    این در حالی است که امسال پلیس و سازمان حج و زیارت تاکید دارند حضور در مراسم اربعین منوط به تهیه گذرنامه و ویزا است، بنابراین افرادی که قصد حضور دراین مراسم را دارند باید از هم اکنون به فکر تهیه گذرنامه باشند، ضمن این که گذرنامه زائران باید دست کم شش ماه اعتبار داشته باشد.
    علاوه بر این سخنگوی وزارت خارجه عراق نیز در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما اعلام کرد: ورود به عراق و حضور در مراسم اربعین فقط با گذرنامه دارای مهر ویزا مجاز است.
    سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی درباره لزوم اخذ روادید عنوان می کند: زائران حتما باید گذرنامه معتبری برای عبور از مرز داشته باشند، چون بدون گذرنامه نمی توانند به آن سوی مرز تردد کنند.
    وی با اشاره به این که پلیس برای انجام مراسم اربعین حسینی تمهیدات ویژه ای در نظر گرفته و گیت های زیادی را در سه مرز مهران، شلمچه و چزابه تدارک دیده است، بیان می کند: در مرز مهران شاهد افزایش پنج برابری گیت ها هستیم تا مدارک زائران با سرعت بررسی شود. اما این درحالی است که هنوز مقامات عراقی سیاست های خود را درباره روادید ابلاغ نکرده اند.
    سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت دراین باره به جام جم می گوید:تا امروز عراق سیاست های خود را درزمینه روادید اعلام نکرده، اما درباره هزینه روادید پیشنهادی از طریق ستاد اربعین در عراق ارائه شده که براساس آن هزینه ویزا ۲۰ دلار باشد، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده ایم و به زودی در این باره اطلاع رسانی خواهیم کرد.

    سفر مطمئن با گروه
    زائران برای سفری مطمئن تر بهتر است گروه های ده نفره تشکیل دهند؛ گروهی که اعضای آن از قبل برنامه ریزی های لازم را کرده و همزمان از کشور خارج شده و به ایران باز گردند. اوحدی دراین باره توصیه می کند: گروه های ۱۰ نفره تشکیل دهند که رفت و برگشت شان باهم باشد، زیرا به این شکل عبور از مرز و بازگشت نیز برای آنها راحت تر خواهد بود. با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته، زائران به صورت گروهی برای اخذ ویزا معرفی می شوند. بعد از اخذ ویزا نیز زائران باید اطلاعیه های ستاد اربعین را رصد کنند تا بتوانند خلوت ترین مرز خروجی را از بین مرز های مهران، شلمچه و چزابه برگزینند.

    ۸۰ کیلومتر پیاده روی

    سال گذشته تعداد بالای خودرو های شخصی در مرز مهران به بحران بدل شد، چون بیش از ۳۵ هزار خودرو وارد شهری ۱۵ هزار نفری شد و گره های ترافیکی زیادی ایجاد کرد، به همین دلیل امسال با هماهنگی استانداران، پلیس راهور و ستاد اربعین در خارج از شهرهای مرزی پارکینگ های مشخصی در نظر گرفته شده است

    البته نباید فراموش کرد که زائران برای حضور در راهپیمایی از نجف تا کربلا که بیش از ۸۰ کیلومتر مسافت دارد به شکل طبیعی با سختی هایی روبه رو خواهند شد، زیرا با توجه به کاهش دما زائران باید آمادگی کامل را برای مواجهه با سختی های طبیعی این سفر داشته باشند. این درحالی است که زائران هنگام راهپیمایی نمی توانند لباس گرم به تن کنند، زیرا تعریق بدن بیشتر شده و سنگینی لباس نیز برایشان مزاحمت ایجاد می کند بنابراین باید لباس مناسب و کلاه همراه داشته باشند. همراه داشتن چفیه نیز می تواند به آنها کمک کند.

    اقامت کوتاه و تلفن همراه
    براساس فتوای تعدادی از مراجع محترم تقلید، ورود به کربلا و سلام دادن به شهدای کربلا به عنوان زیارت اربعین محسوب می شود، بنابراین بهتر است زائران برای اقامت سه تا چهار روزه در کربلا برنامه ریزی نکنند، چون امکاناتی برای اقامت وجود ندارد. داشتن تلفن همراه نیز برای زائران ضروری است، زیرا در صورت لزوم با استفاده از آن می توانند اعضای گروه خود را به موقع پیدا کنند.
    رئیس سازمان حج و زیارت درباره خدمات نامناسب اپراتورهای تلفن همراه در اربعین سال گذشته خاطرنشان می کند: جلساتی با مسئولان اپراتور ها داشته ایم و قرار است امسال مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد. این در حالی است که امسال ستاد امداد گمشدگان تشکیل شده و اشخاص می توانند در صورت لزوم به کمیته امداد گمشدگان که چادر مشخصی داشته و پرچم کشورمان نیز در آن نصب شده مراجعه کنند تا مشکلشان برطرف شود. سال گذشته بیش از ۳۰۰۰ نفر از زائران گمشده از طریق راه آهن به مرز شلمچه منتقل شدند.

    پارک خودرو در نقاط مشخص
    سال گذشته تعداد بالای خودرو های شخصی در مرز مهران به بحران بدل شد، چون بیش از ۳۵ هزار خودرو وارد شهری ۱۵ هزار نفری شد و گره های ترافیکی زیادی ایجاد کرد، به همین دلیل امسال با هماهنگی استانداران، پلیس راهور و ستاد اربعین در خارج از شهرهای مرزی پارکینگ های مشخصی در نظر گرفته شده بنابراین اجازه ورود خودرو به شهرهای اصلی مرزی داده نمی شود، اما زائران می توانند با استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی، خود را به نقطه صفر مرزی برسانند.

    وبا را جدی بگیرید
    به دلیل هشدار هایی که درباره شیوع بیماری وبا مطرح شده، زائران باید این خطر را جدی گرفته و حتما از بطری های پلمب شده آب آشامیدنی استفاده کنند. در این بین افراد سالخورده نیز بهتر است قبل از سفر با پزشک خود درباره خطراتی که ممکن است آنها را تهدید کند، مشورت کنند تا هنگام سفر با مشکل روبه رو نشوند، لازم است این افراد همسفران خوبی برای خود انتخاب کنند.


جدیدترین مطالب


ارسال شده در تاریخ : جمعه 13 آذر 1394برچسب:, :: 14:2 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

درباره وبلاگ
این وبلاگ درمورددفاع مقدس می باشد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس defaemoghadas1359.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 49
بازدید دیروز : 718
بازدید هفته : 841
بازدید ماه : 1086
بازدید کل : 107404
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1