دفاع مقدس
8سال دفاع مقدس
 
 

 

زلزله ای به قدرت ۷/۷ ریشتر هند، پاکستان و افغانستان را لرزاند

زلزله
شناسهٔ خبر: 2950387 - 
زلزله ای به شدت ۷/۷ ریشتر بخش‌های بزرگی از هند، پاکستان و افغانستان را به لرزه در آورد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه پاکستان، مقامات پاکستانی شدت این زلزله ۸.۱ ریشتر اعلام کرده اما  مرکز لرزه نگاری در سوئیس کانون این زلزله را در اعماق ۲۶۵ کیلومتری  زمین، قدرت آن را ۷.۷ ریشتر و مرکز آنرا کابل اعلام کرده است.

این زلزله بخشهایی از ایالت پنجاب،خیبر پختونخواه و کشمیر را به لرزه در آورد و تا یک دقیقه نیز ادامه داشت. تکان های این زلزله مهیب در شهرهای لاهور، پیشاور، اسلام آباد، راولپندی ، مالاکند، مری، ابیت آباد، مظفرگر، رحیم یارخان، سوات، تله گنگ، میانوالی،خیرپور، کویته و سرگودا احساس شده است.

گزارش ها از کشته شدن دست کم ۱۷۸ نفر و مجروح شدن صدها نفر دیگر در این حادثه حکایت دارند.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394برچسب:, :: 17:0 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

 لفات زمین لرزه 7.5ریشتری که بعد ازظهر روزدوشنبه درشمال شرق افغانستان رخ داد وپاکستان، هندوستان وتاجیکستان را نیزبشدت لرزاند ودر کشورهای هند، چین،ازبکستان وقرقیزستان هم احساس شد تاکنون به 378 کشته و صدها زخمی رسیده است.

به گزارش خبرنگاران ایرنا از کابل و اسلام آباد، آخرین تلفات زلزله درافغانستان 75 کشته و 267 زخمی و در پاکستان 300 کشته و بیش از 400 زخمی اعلام شده است.
این زمین لرزه در هند نیز سه کشته و دو مصدوم برجای گذاشت و منجر به وارد آمدن خساراتی به ساختمان ها در ایالت شمالی این کشور شد.
در نتیجه زمین لرزه روز گذشته در قلمرو تاجیکستان در منطقه بدخشان این کشور تعدادی از خانه ها تخریب شدند اما تلفات جانی در این کشور نداشته است.
زلزله درکشورهای فقیر و جنگزده افغانستان و پاکستان برآلام این مردم رنج کشیده افزوده است و هم اکنون به کمک های بین المللی نیاز دارند.
«محمد اشرف غنی» رییس جمهوری افغانستان گفت که خسارت های ناشی از زلزله در استان های «بدخشان»،«کنر»، «ننگرهار» و منطقه نورستان متمرکز شده، اما سایر استان های این کشور از جمله کابل نیز دچار خساراتی شده اند.
اشرف غنی ضمن همدردی با آسیب دیدگان گفت که نهادهای متولی در حال جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد خسارات ناشی از این حادثه هستند.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت افغانستان نیز با برگزاری نشست اضطراری ازکمیته مقابله با حوادث طبیعی افغانستان خواست تا تمامی وزارت خانه ها و نهادها، نسبت به کمک رسانی فوری به آسیب دیدگان اقدام کنند.
به گزارش منابع محلی احتمال افزایش تلفات درمناطق زلزله زده وجود دارد ومقامات در تلاش برای به دست آوردن معلومات از مناطق آسیب دیده هستند.
«ویس برمک» معاون امور رسیدگی به حوادث دولت افغانستان نیزگفت که از جامعه بین المللی تقاضای کمک فوری به آسیب دیدگان کرده ایم و سفیر ایران در کابل نیز در تماس تلفنی وعده کمک فوری کرده است.
برمک افزود: دولت هندوستان وهلال احمر ترکیه نیز آمادگی شان را برای امدادرسانی به آسیب دیدگان در ولایات مختلف افغانستان اعلام کرده اند.
صاحبنظران و کارشناسان افغانستان امور می گویند که احتمال بالارفتن تلفات به شدت بالاست؛ زیرا به باور آنها وضعیت جغرافیایی افغانستان،کوهستانی وصعب العبوربودن کشور، قطع تماس های تلفنی، ضعف نهادهای رسیدگی به حوادث، ناهماهنگی های احتمالی، نبود یک مرکز قدرتمند و با امکانات برای ثبت آمار و حوادث و مسایل دیگر، عواملی هستند که این احتمال را تقویت می کنند.
مرکز لرزه نگاری آمریکا البته کانون این زلزله را منطقه ای بیابانی در شمال شرق افغانستان اعلام کرد و در اطلاعیه خود نوشت: این زلزله ای به بزرگی 7.5 درجه (هفت و نیم) در مقیاس امواج درونی زمین - ریشتر - در 82 کیلومتری جنوب شرقی «فیض آباد» در منطقه ای بیابانی در رشته کوه های «هندوکش» و در عمق 196 کیلومتری زمین رخ داد.
این گزارش با دریافت لحظه به لحظه آخرین اخبار واطلاعات از دفاتر ایرنا درکشورهای پاکستان، افغانستان، هندوستان، تاجیکستان و چین تکمیل می شود.

 
200 نمایش
 
 
 
 

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394برچسب:, :: 17:0 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

 زلزله ۴۰ ثانیه‌ای در ۴ کشور/ مرکز زلزله کوه‌های هندوکش/137 کشته و 550 زخمی در پاکستان/وضعیت اضطراری در افغانستان و پاکستان

زلزله‌ شدیدی به بزرگی ۸.۱ ریشتر کابل، اسلام‌آباد، دوشنبه و دهلی‌نو، پایتخت‌های افغانستان، پاکستان، تاجیکستان و هند را لرزاند و در برخی از این کشورها خسارات مالی و جانی بسیار بر جا گذاشت.

خبرگزاری فارس: زلزله ۴۰ ثانیه‌ای در ۴ کشور/ مرکز زلزله کوه‌های هندوکش/137 کشته و 550 زخمی در پاکستان/وضعیت اضطراری در افغانستان و پاکستان
  •  

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دقایقی پیش زمین لرزه شدیدی شهر کابل، پایتخت افغانستان را به لرزه در آورد.

* این زمین لرزه ساعت 13:41 به وقت کابل به وقوع پیوست و برای چند ثانیه ادامه داشت.

*شدت این زمین لرزه به حدی بوده که مکاتب بی‌بی‌هاجره و بی‌بی مریم تخریب و دانش آموزان در داخل این مدارس محبوس شده‌اند. همچنین منازل در شهر پلخمری در مرکز ولایت بغلان تخریب و در ارتباطات بین شهر و ولسوالی‌ها مشکلات فراوانی پدید آمده است.

*شدت و وسعت زمین لرزه در افغانستان بی‌سابقه بوده است.

*مرکز لرزه نگاری پاکستان شدت این زمین لرزه را 8.1 دهم ریشتر و مرکز آنرا کوه‌های هندوکش در شمال پاکستان و هم مرز با هندوستان عنوان کرد.

*شدت این زمین لرزه به حدی بوده که موجب وحشت مردم لاهور، پیشاور و اسلام آباد شده است. منابع محلی با بیان اینکه این زمین لرزه به مدت 2 دقیقه به طول انجامیده از شدت بالای خسارت جانی و مالی خبر دادند.

*این زلزله شدید در مشهد نیز احساس شده است.

*همچنین خبرگزاری فرانسه با اعلام اینکه شدت زمین لرزه به حدی بوده که در دهلی نو نیز احساس شده است آمار کشته‌ها و مجروحین را بالا عنوان کرد.

*تاکنون اخباری از شمار  کشته‌ها و مجروحان این حادثه منتشر نشده است.

*همچنین بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، این زمین لرزه در مناطق شمالی پاکستان رخ داده و شدت آن 7.7 ریشتر در پاکستان و در کابل 7.2 ریشتر بوده است.

*زلزله شدید 8.1 ریشتری در پاکستان و 7.7 ریشتری در افغانستان

دروازه شهر غزنی در افغانستان دز زلزله امروز بطور کامل تخریب شد

*مرکز لرزه نگاری پاکستان شدت این زمین لرزه را 8.1 دهم ریشتر و مرکز آنرا کوه‌های هندوکش در شمال پاکستان و هم مرز با هندوستان عنوان کرد.

*شدت این زمین لرزه به حدی بوده که موجب وحشت مردم لاهور، پیشاور و اسلام آباد شده است. منابع محلی با بیان اینکه این زمین لرزه به مدت 2 دقیقه به طول انجامیده از شدت بالای خسارت جانی و مالی خبر دادند.

*این زلزله شدید در مشهد نیز احساس شده است.

*همچنین خبرگزاری فرانسه با اعلام اینکه شدت زمین لرزه به حدی بوده که در دهلی نو نیز احساس شده است آمار کشته‌ها و مجروحین را بالا عنوان کرد.

*تاکنون اخباری از میزان کشته‌ها و مجروحین این حادثه منتشر نشده است.

*همچنین بر اساس اعلام مرکز لرزه نگاری آمریکا، این زمین لرزه در مناطق شمالی پاکستان رخ داده و شدت آن 7.7 ریشتر در پاکستان و در کابل 7.2 ریشتر بوده است.

*برخی اخبار از تخریب دروازه شهر غزنی حکایت دارد.

*این زمین لرزه در بخش‌هایی از قرقیزستان، تاجیکستان و ترکمنستان نیز احساس شده است.

*شدت و وسعت زمین لرزه در افغانستان بی‌سابقه بوده است

*در ولسوالی اندخوی تخریب و تلفات بسیار زیاد گزارش شده است

*بنابر گزارشات مردمی , زلزله در هلمند و هرات احساس نشده اما با این حال زلزله در فاریاب نیز شدید گزارش شده است

*در قندوز نیز زلزله شدید گزارش شده است و صدای آمبولانس‌ها به گوش می‌رسد.

* زلزله امروز تاکنون موجب زخیم شدن بیش از 100 نفر در پاکستان شده است

* شبکه‌های مخابرات افغانستان از کار افتاد شماری از مردم با اضطراب و نگرانی به خیابان‌ها هجوم بردند.

*این زلزله چند ساعت پس از آن روی داد که ورودی فرودگاه شهر کابل نیز بر اثر انفجار مهیب یک خودروی بمب گذاری شده، لرزید.

* این زمین لرزه در عمق 196 کیلومتری زمین و 82 کیلومتری جنوب شرق «فیض آباد» در دامنه کوه‌های هندوکش افغانستان رخ داده است.

*برخی رسانه‌ها از کشته شدن دستکم 11 نفر و زخمی شدن 80 نفر دیگر در جریان وقوع زلزله در پاکستان خبر دادند.

*تماس‌ها با مناطق شمالی پاکستان قطع شده است. این در حالی است که مناطق نزدیک به کانون این زلزله در چند روز گذشته شاهد بارش شدید باران بود.

*چندین منزل در شهر کابل فرو ریخته است. ساختمان‌های کابل صدمات چندانی ندیده است/ در بلخ نیز دیوارهای منازل ترک خورده است و صدمات چندانی ندیده است.

*در طالقان مرکز تخار تعداد 12 دانشجو در زلزله امروز جان باختند.

*این زلزله شدیدترین زمین لرزه در طول تاریخ پاکستان بوده است.

*ارتش پاکستان به مناطق زمین لرزه اعزام شد.

*هیات دولت نشست اضطراری برگزار کرد.

*بیمارستان‌های سراسر پاکستان و افغانستان به حالت آماده باش در‌آمده‌اند.

*دولت وحدت ملی نشست اضطراری با اداره مبارزه با حخوادث طبیعی تشکیل داده تا خسارت اولیه این زلزله تعیین و برنامه‌ریزی برای کمک‌ رسانی انجام شود.

*تعداد کشته‌ها در پاکستان 17 نفر اعلام شده است. همچنین تعداد  زخمی‌ها هم تاکنون 15 نفر عنوان شده است.

*دولت هند با اعلام آماده باش اظهار کرده است که در حال اعزام نیروهای کمک رسان به مناطق زلزله خیز در کشور خود و کشورهای همسایه‌اش است.

*دولت پاکستان پیش‌بینی افزایش تلفات و مجروحین اعلام کرد.

*شدت زلزله به حدی بود که موجب توقف عبور و مرور قطارها در هند برای دقایقی شده است.

*در مرکز زلزله یعنی شمال پاکستان برخی گردشگران خارجی در کوه‌ها و منازل محل استقرار خود محبوس شده‌اند.

*پس از زلزله برای دقایقی برق افغانستان قطع شد اما نیروهای امدادی سعی می‌کنند تا مشکلات را رفع کنند.

*احتمال تلفات در پاکستان از سایر کشورها بیشتر اعلام شده است.

*تعداد تلفات زلزله در پاکستان 40 نفر و بیش از 150 نفر زخمی

*در افغانستان 2 کودک در اثر فرو ریختن دیوار کشته شدند. همچنین 18 خانه کاملاً ویران شده است.

*مدارس پاکستان به علت بیم پس لرزه‌های قوی تعطیل شده است

*ارتش پاکستان با صدور بیانیه‌ای به نیروهای تحت امر خود اعلام کرد به کمک مردم آسیب دیده بشتابند.

*مرکز زلزله در گرامینجان شمال افغانستان و ایالت بدخشان روی داده است.

*در ولایت تخار 11 دختر دانش آموز بر اثر ترس و واهمه زیر دست و پا کشته شدند. در این رویداد، بیش از 20 دانش آموزان این مکتب زخمی شده‌اند.

*خبرگزاری بی‌بی‌سی به نقل از «سنت الله تیموری»، سخنگوی والی تخار نوشت که دست کم 12 تن در این ولایت کشته و 25 نفر زخمی شدند که حال پنج نفر از آن‌ها وخیم گزارش شده است. براساس این گزارش کشته شدگان شاگردان یک دبیرستان بوده‌اند.

* در ولسوالی شغنان بدخشان اعضای 5 خانواده زیر آوار رفته اند. تمام راه های ارتباطی در ولایت بدخشان مسدود است.

*شدت زمین‌لرزه در تاشکند پایتخت ازبکستان 5 درجه در مقیاس ریشتر بوده و تلفات جانی نداشته است.

*مدت زمان لرزش زمین در تاجیکستان بر اساس اعلام خبرگزاری اوستا، حدود 3 تا 4 دقیقه بوده است.

*پس لرزه‌ها در افغانستان و پاکستان همچنان ادامه دارد.

*عبدالله عبدالله معاون اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان با اعلام حالت اضطراری در افغانستان از برگزاری نشست فوق‌العاده دولت افغانستان تا دقایقی دیگر خبر داد.

*در ایالت جامو و کشمیر هند زنی 65 ساله به علت هراس زلزله سکته کرد و جان سپرد.

* تعداد کشته های زلزله در پاکستان به 75 تن رسید.

* اشرف غنی رئیس جمهور تاکنون در مورد زمین لرزه امروز واکنشی نشان نداده است.

* وزارت بهداشت افغانستان از آماده باش تمامی مراکز درمانی و بیمارستانی در سراسر کشور خبر داد.

* دولت پاکستان وضعیت اضطراری اعلام کرده و پلیس و ارتش در حمل زخمی ها به بیمارستان‌ها کمک می‌کنند. اکثر شهرهای پاکستان از جمله لاهور، کشمیر، کراچی، فیصل آباد، باغ، گجرات و بسیاری از شهرهای دیگر نیز زلزله تلفات برجا گذاشته است.

*یک ساختمان بزرگ در پیشاور فرو ریخته که تعداد زیادی از مردم دراین ساختمان زیر آوار مانده‌اند، در پیشاور نیز بیش از 100 زخمی در بیمارستانها و در اسلام آباد بیش از 15 زخمی به این بیمارستان منتقل شده اند.

طبق جدیدترین آمار این زلزله در افغانستان 70 کشته و صدها زخمی برجا گذاشته است.

* آمار ابتدایی تلفات و زخمی‌های زمین لرزه امروز در افغانستان به تفکیک ولایات به شرح ذیل است:

- ننگرهار: 7 کشته و نزدیک به 70 زخمی

- تخار: 12 کشته و بیش از 25 زخمی

- لغمان:  1 کشته و نزدیک به 5 زخمی

- کنر: 31 زخمی

- لوگر: 22 زخمی

* رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی لازم را در صورت درخواست افغانستان برای کمک دارد.

*بر اساس اظهارات منابع محلی شهر «گردیز» مرکز ولایت «پکتیکا» بسیاری از خانه‌های مردم در این زمین لرزه تخریب شده است.

* آمار تلفات زلزله امروز در پاکستان به 137 کشته و بیش از 550 زخمی افزایش یافت. مقامات پاکستانی اعلام کرده‌اند این زمین لرزه در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.

این خبر در حال تکمیل شدن است...


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 آبان 1394برچسب:, :: 17:0 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

درباره وبلاگ
این وبلاگ درمورددفاع مقدس می باشد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس defaemoghadas1359.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 22
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 54
بازدید ماه : 1134
بازدید کل : 107452
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1