دفاع مقدس
8سال دفاع مقدس
 
 

 

زمینه‌های پیدایش[ویرایش]

زمینه‌های اعتقادی[ویرایش]

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نیز در مقابل گرایش‌های روشنفکری مذهبی که تمایل به تغییر ساختارهای مذهبی موجود، (از جمله دستگاه روحانیت، تقلید، برتری روحانیت و طبقه وابسته در حقوق اجنماعی و .. و انطباق حوزه دین با ارزش‌های نوین (مانند مردم سالاری و حقوق بشر) را دنبال کرده است، جریاناتی که مایل به حفظ وضع موجود و مخالف تغییر در ساختارها و باورهای سنتی بوده‌اند (از طرف روشنفکران) به مدافع وضع موجود مشهور شده‌اند. هم‌اکنون واژه‌های بنیادگرایی یا اصول گرایی از طرف خود این افراد برای توصیف خط و مشی فکری شان به کار می‌رود. عمده جریانات مذهبی و دستگاه و طبقه روحانیت عمدتاً در این خط و طیف فکری شناخته شده‌اند. انتقاد روشنفکران مذهبی به اصولگرایان آنچه آنها «تفسیر خشونت‌آمیز و متحجرانه و انحرافی از دین» می‌نامند بوده و در مقابل اصولگرایان روشنفکران مذهبی را «اهل مسامحه بر سر ارزش‌های مذهبی» و «غرب زده» دانسته‌اند.

پیشینهٔ سیاسی

پس از پیروزی محمد خاتمی از اصطلاح اصلاح طلبان استفاده شد. اصلاحطلبان برای طیف مقابل از واژه محافظه‌کاران استفاده می‌کردند. همچنین برای اصلاح طلبان از اصطلاح غیررسمی دوم خردادی‌ها نیز استفاده می‌شد. در واکنش به اصلاح طلبان، طیف مقابل از عبارت اصولگرایان برای توصیف خود استفاده کردند. در وقایع مرتبط با انتخابات دهم ریاست جمهوری، جریان اصلاحات به جنبش سبز معروف شد و در مقابل اصولگرایاناز عبارت جریان فتنه برای اشاره به اصلاح طلبان و معترضین به نتایج انتخابات دهماستفاده می‌کردند.

پس از انتخابات انتخابات دهم ریاست جمهوری، اختلاف‌ها و چنددستگی‌ها در جریان اصولگرایی، شدت یافت و به مرور زمان، شدیدتر می‌شد. تا جایی که این اختلاف‌ها در پایان دولت دوم محمود احمدی‌نژاد، به بیشترین میزان خود از زمان تشکیل جناح اصولگرایی رسید و موجب شد که نامزدهای این حزب در انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، شکست بخورند.[۱]

تشکیلات سیاسی

اصول‌گرایان نامی است که گروهی پس از انتخابات دور دوم شوراهای شهر بر خود نهادند و از دورهٔ مجلس هفتم و رئیس جمهوری احمدی‌نژاد، به شاخص اصلی محافظه‌کاران مذهبی ایران تبدیل شدند. غالباً این جناح در برابر جناح اصلاح‌طلبان ایران مطرح می‌شود.

می‌توان گفت که اصول‌گرایان ایران سه گروه هستند؛

جامعه روحانیت مبارز

جامعه روحانیت مبارز تهران در سال 56 با موافقت ایت الله خمینی و همکاری و پیشنهاد برخی روحانیون مبارز و انقلابی شهر تهران همچون محمد حسین بهشتی .....تاسیس شد

مؤتلفه اسلامی

مؤتلفه اسلامی، در دیماه سال ۱۳۸۲، در هفتمین مجمع عمومی خود، به «حزب موتلفه اسلامی» تغییر نام داد.

از چهره‌های مؤثر موتلفه اسلامی، می‌توان به مهدی عراقی، حاج مهدی بهادران و لاجوردی، اندرزگو، بخارایی، امانی، صفارهرندی، نیک نژاد، اسلامی، احمد شهاب و درخشان، اشاره کرد. از میان چهره‌های سیاسی موجود نیز، می‌توان از حبیب‌الله عسگراولادی، اسدالله بادامچیان، محمد نبی حبیبی، حمیدرضا ترقی، علی اکبر پرورش، توکلی بینا، کاظم انبارلویی، حسین انواری، فاطمه رهبر و حسن صبوری سخنگوی جدید حزب نام برد. ارگان رسمی این حزب هفته نامه شما است.

انصار حزب‌الله

 

اصولگرایان و انتخابات هفتم اسفند

اصولگرایان با توجه به فقدان مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی و مرحوم عسگر اولادی در دو انتخابات هفتم اسفند با مشکلات عدیده ای برای رسیدن به کسب کرسی های لازم دارند. اتحاد سید محمد خاتمی، علی اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی، مطمئناً نوعی یکپارچگی را در اردوگاه اصلاح طلبان رقم خواهد زد. اصولگرایان نیز در مقابل،ائتلافی تحت عنوان ائتلاف بزرگ اصولگرایان به رهبری دکتر حداد عادل تشکیل دادند،که از نظر اکثریت اصولگرایان مورد تایید قرار دارد،تا مانند انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ با تفرقه وارد میدان نشوند

بته


ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 اسفند 1394برچسب:, :: 16:15 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

 با الهام از روايت يعقوب بن شعيب از امام صادق (ع) در زمينه شناسايي و تعيين جانشين مقام رهبري و ولايت امر مسلمين در هر زمان براي پيشگيري از بروز فترت در نظام جمهوري اسلامي و ضمانت تداوم حكومت شرعيه براساس ولايت فقيه ، در اجراي اصل 107 و 108 قانون اساسي ، قانون انتخابات ، تعداد ، شرايط و آيين نامه داخلي مجلس خبرگان رهبري به شرح ذيل تنظيم گرديد :




فصل اول – تعداد خبرگان

ماده ۱ (اصلاحي ۱۱/ ۶/ ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبري)- عدۀ نمايندگان مجلس خبرگان رهبري ۸۸ نفر به‌شرح ذيل مي‌باشد:
استان تهران ۱۶ نماينده؛
استان‌هاي‌ خراسان رضوي و خوزستان هركدام ۶ نماينده‌؛
استان‌هاي اصفهان، آذربايجان شرقي و فارس هركدام ۵ نماينده؛
استان‌هاي گيلان و مازندران هركدام ۴ نماينده؛
استان‌هاي آذربايجان غربي و كرمان هركدام ۳ نماينده؛
استان‌هاي اردبيل، البرز، سيستان‌وبلوچستان، قزوين، كردستان، كرمانشاه، گلستان، لرستان، مركزي و همدان هركدام ۲ نماينده؛
استان‌هاي ايلام، بوشهر، چهارمحال و بختياري، خراسان جنوبي، خراسان شمالي، زنجان، سمنان، قم، كهگيلويه و بويراحمد، هرمزگان و يزد هركدام ۱ نماينده.
ماده ۲ (اصلاحي ۱۱/ ۶/ ۱۳۹۴ مجلس خبرگان رهبري)- از تاريخ تصويب اين قانون هرگونه افزايش تعداد نمايندگان خبرگان پس از بررسي هاي لازم و با توجه به ميزان جمعيت و تقسيمات جغرافياي كشور و مصالح ملي براساس پيشنهاد هيئت‌رئيسه در آخرين سال هر دوره و تصويب مجلس خبرگان رهبري خواهد بود.




فصل دوم – شرايط انتخاب شوندگان

ماده ۳- خبرگان منتخب مردم بايد داراي شرايط زير باشند:
الف- اشتهار به ديانت و وثوق و شايستگي اخلاقي.
ب (اصلاحي ۲۴ و ۲۵/ ۴/ ۱۳۶۹ مجلس خبرگان رهبري)- اجتهاد در حدي كه قدرت استنباط بعض مسائل فقهي را داشته باشد و بتواند ولي‌فقيه واجد شرايط رهبري را تشخيص دهد.
ج- بينش سياسي و اجتماعي و آشنايي با مسائل روز.
د- معتقدبودن به نظام جمهوري اسلامي ايران.
ﻫ- نداشتن سوابق سوء سياسي و اجتماعي.
تبصره ۱ (اصلاحي ۲۴ و ۲۵/ ۴/ ۱۳۶۹ مجلس خبرگان رهبري)- مرجع تشخيص دارابودن شرايط فوق، فقهاي شوراي نگهبان قانون‌اساسي مي‌باشند.
تبصره ۲ (اصلاحي ۲۴ و ۲۵/ ۴/ ۱۳۶۹ مجلس خبرگان رهبري)- كساني‌كه رهبر معظم انقلاب -صريحاً و يا ضمناً- اجتهاد آنان را تأييد كرده باشد، از نظر علمي نياز به تشخيص فقهاي شوراي نگهبان نخواهند داشت.
تبصره ۳- ضرورت ندارد كه نمايندگان، ساكن و يا متولد حوزۀ انتخابيه خود باشند.


فصل سوم – شرايط انتخاب كنندگان

ماده 4 – انتخاب كنندگان بايد داراي شرايط ذيل باشند :
الف – تابعيت جمهوري اسلامي ايران 
ب – (اصلاحي ۱۴/ ۶/ ۱۳۸۶ مجلس خبرگان رهبري)- داشتن هجده سال تمام.


 ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 6 اسفند 1394برچسب:, :: 16:10 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

درباره وبلاگ
این وبلاگ درمورددفاع مقدس می باشد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس defaemoghadas1359.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 5
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 1117
بازدید کل : 107435
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1